Op fabrieksterreinen staan tanks die vaak tot op maaiveld geïsoleerd zijn. Bij tanks met bolle bodems, ondersteund door poten of een skirt, is dit de eenvoudigste en goedkoopste optie. Echter, dit beperkt ventilatie, wat corrosie onder de tank bevordert. Vooral lassen bij poten of skirts zijn kwetsbaar voor dynamische belastingen. Bij skirts is inspectie vaak onmogelijk door de isolatie.
Een voorbeeld is een omgevallen RVS-condensaattank (180m³) met een koolstofstalen skirt, gelast aan de tankbodem (316L) via een RVS-overgangsring. Door periodiek vullen en ledigen ontstaat een dynamische buigbelasting op de las, wat tot vermoeiingsfalen leidt. Bovendien bevat de las vaak een spleet aan de binnenzijde, wat dit proces versnelt.
Op dit terrein stonden 28 tanks, waarvan de helft tot op maaiveld geïsoleerd was. Wij adviseerden om tanks met grote vloeistoffluctuaties direct te inspecteren door de isolatie boven de rondlas open te maken. Dit onthulde scheuren in vijf tanks. Naast niveauwisselingen veroorzaakten ook bouwwerkzaamheden en langsrijdende vrachtwagens trillingen.
MCI voerde na inspecties en monstername laboratoriumonderzoek uit, waaronder breukvlakonderzoek met SEM (Scanning Elektronen Microscopie). Dit toonde aan dat alleen de vloeistoffluctuaties de oorzaak waren van vermoeiingsfalen.
Veel fabrikanten, engineers en inspecteurs zijn zich niet bewust van dit risico, waardoor volledige isolatie vaak de voorkeur krijgt. Bovendien wordt de dynamische belasting van deze tanks onderschat en het ontwerp ten onrechte gebaseerd op statische belasting.
Aanbevelingen: